بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی دیجیتال شامل مجموعه گستردهای از امکانات، ابزارها، و فعالیتهایی است که از طریق اینترنت و شبکههای اجتماعی برای جذب مشتری انجام میشود. در این نوع بازاریابی تمام فعالیتهای جذب مشتری از طریق برنامههای آنلاین و یا طریق ارتباطات اینترنتی انجام میشود.
بازاریابی دیجیتال باعث میشود که کاربران به صورت مستقیم با مراکز کسب و کار و مشتریان آنها در ارتباط باشند. در گذشته یک پزشک ماهر یا یک خیاط خوب به دلیل تبلیغات دهان به دهان میتوانست مشتریان خود را افزایش دهد. امروزه این نوع تبلیغات جای خود را به کامنتها و هشتگها داده اند.
تأثیر بازاریابی دیجیتال بر تصمیم گیری مشتریان برای خرید
مزیتهای بازاریابی دیجیتال و دیجیتال پلنینگ
در سالهای اخیر شبکههای اجتماعی و رسانههای اینترنتی از محبوبیت بالایی برخوردار شدهاند. به عنوان مثال فیسبوک بیش از 1 میلیارد عضو دارد. کاربران در شبکههای اجتماعی بیشترین وقت خود را سپری میکنند. این رسانههای اجتماعی باعث شدهاند که انقلابی در شیوههای بازاریابی به وجود بیاید. امروزه اکثر کسب و کارها از شیوههای نوین بازاریابی دیجیتال و دیجیتال پلنینگ برای افزایش درآمد خود استفاده میکنند.
از فروشگاههای کوچک تا مطبهای پزشکی و دندانپزشکی همه کسب و کارها میتوانند از شبکههای اجتماعی و بستر دیجیتال برای بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنند.
بازاریابی دیجیتال چه تأثیر بر رفتار یا تصمیمگیری مشتریان برای خرید خواهد گذاشت؟
در صفحات مجازی شما یا در وب سایتها و شبکههای اجتماعی کاربران به راحتی میتوانند در مورد شما، خدمات و سرویسهای ارائه شده از جانب کسب و کار شما به گفت و گو و تبادل نظر بپردازند. این گفت و گو میتواند باعث بهبود رابطه شما با مشتریان شود.
مزیتهای بازاریابی دیجیتال و دیجیتال پلنینگ
هرچه نکات مثبت کسب و کار شما در بین صحبتها بیشتر باشد مشتریان شما بیشتر به شما و فعالیت شما اعتماد میکنند. در این بین تبلیغات مجازی و استفاده از شخصیتهای محبوب به عنوان اینفلوئنسرها در بخش دیجیتال پلنینگ به شما برای بازاریابی دیجیتال کسب و کار شما کمک شایانی میکند.
در بازاریابی دیجیتال شما به راحتی میتوانید بر اساس نوع رفتار مصرف کننده و مشتری خود خدمات خود را ارائه دهید. از ضعفها و نقاط قوت خود به سرعت باخبر شوید و جنبههای منفی کسب و کار خود را برطرف کنید. با این کار مشتریان و کاربران صفحات مجازی شما تمایل بیشتری برای خرید و استفاده از خدمات و محصولات شما خواهند داشت.
با استفاده از بازاریابی دیجیتال شما میتوانید مشتریان خود را به راحتی یافته و جذب خود کنید. هنگامی که مشتری یا مصرف کننده شما در فضای مجازی به شرکت و خدمات شما اعتماد کند، به عنوان مشتری دائمی کسب و کار شما فعالیت خواهد کرد. شما میتوانید با شناسایی عوامل مؤثر در جذب مخاطب و مشتری و بهبود آنها، نسبت به فروش آنلاین محصولات و خدمات خود اقدام کنید.
تفاوت بازاریابی اینترنتی با دیجیتال مارکتینگ
این دو با هم تفاوتهایی دارند، گفتنی است که بازاریابی اینترنتی قدمت بیشتری نسبت به دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی دارد، سابقه اولی به دهه 90 میلادی باز میگردد اما با گسترش ابزارهای تبلیغاتی و به ویژه توسعه فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی کم کم بازاریابی دیجیتال جای بازاریابی اینترنتی را گرفته و و در واقع بازاریابی اینترنتی زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال به حساب میآید.