مدتی دچار سردردهای خیلی بدی شدید و آنقدر سرتان درد میکند که به سختی کارهای روزمره را انجام میدهید، برای درمان آن سراغ پزشک عمومی میروید یا متخصص مغز و اعصاب؟ در این وضعیت چقدر برای شما مهم است که قیمت ویزیت آن دکتر متخصص چقدر است؟ برای خیلیها قیمت مهم نیست، قیمت هر چه قدر که باشد باز هم شما حاضر هستید که آن را بپردازید تا سرتان خوب شود، چون مردم از متخصصین بر مبنای قیمت خرید نمیکنند!
خیلی زیاد مشاهده میکنیم که وقتی در بازاری رقابت بسیار شدید میشود شرکتها یا فریلنسرها برای اینکه بتوانند مشتری بگیرند قیمتها را پایین میآورند. وقتی قیمت را پایین میآورید اتفاقات بدی برای کسب و کار شما خواهد افتاد. با این کار علاوه بر اینکه حاشیه سود را کم میکنید، مشتریهای بیکیفیتی جذب میکنید که قطعا وفادار هم نخواهند بود.
اگر رقابت در بازار کار شما زیاد شده یا هر روز سر و کله یک رقیب جدید پیدا میشود احتمالا کاری که انجام میدهید دیگر تخصصی نیست! یعنی شما پزشک عمومی شدید نه متخصص مغز و اعصاب! اگر شما هم نباشید افراد دیگری هستند که بتوانند همان کار را برای مشتری شما انجام دهند. برای حل این مشکل شما باید به سراغ استراتژی نیچ مارکتینگ بروید؛ با انتخاب نیچ مارکت مناسب، میتوانید از رقبا فاصله گرفته و در آن شاخه به عنوان متخصص شناخته شوید.
نیچ مارکتینگ چیست؟
بازارتان رقابتی شده؟ حاشیه سودتان کم شده است؟ مشتریان شما برای قیمت چانه میزنند؟
اگر جواب شما حتی به یکی از سوالهای بالا مثبت است وقت آن رسیده تا تغییری در استراتژی کسب و کار خود ایجاد کنید.
مشکل چیست؟ خاص نیستید؟
احتمالا شما هم دوست دارید با همه کار کنید و به همه اجناس خود را بفروشید! این موضوع باعث میشود کسب و کار شما خاص نباشد و مشتریان، شما را به چشم یک متخصص نبینند. مثل شرکتهای طراحی سایتی که همه نوع سایتی طراحی میکنند. یا آژانسهای مسافرتی که به همه جای دنیا تور دارند. یا حتی فروشگاههای اینترنتی که همه نوع کالایی میفروشند.
حرکت به سوی نیچ مارکت
وقت آن رسیده جایگاه خود را تغییر دهید و از رقیبان خود فاصله بگیرید. برای این کار کافی است قسمت مشخصی از یک زیر شاخه از بازار خود را شناسایی و انتخاب کنید و به صورت متمرکز و فوق تخصصی فقط روی نیازهای مشتریان آن قسمت کار کنید. به این کار استراتژی نیچ مارکتینگ میگویند.
چرا نیچ مارکتینگ مهم است؟
وقتی در شاخهای، بسیار متخصص باشید، به برند آن کار تبدیل خواهید شد و دیگر مردم از شما بر مبنای قیمت خرید نمیکنند! بلکه به دنبال شما میآیند. علاوه بر احترام بیشتری که برای شما قائل خواهند شد، مشتریان حاضر هستند بابت محصول یا خدمتی که از شما دریافت میکنند، پول خیلی بیشتری بپردازند. بنابراین با نیچ مارکتینگ شما به شرکتی بزرگ در بازاری کوچک تبدیل میشوید.
مزایای استفاده از استراتژی نیچ مارکتینگ
-
میدانید مشتریان را کجا پیدا کنید پس تبلیغات هدفمندتری میکنید.
-
به دلیل اینکه در یک حوزه خاص کار میکنید راحتتر تبدیل به یک برند میشوید.
-
چون برندی تخصصی هستید مشتریان با کیفیتتری جذب میکنید.
-
چون نیاز مشتریان را به خوبی برطرف میکنید مشتریان را به خود وابسته کرده و از آنها مشتریان وفادار میسازید.
-
بازارهای جدیدی را کشف میکنید که رقبا از آن بیاطلاع هستند.
-
چون متخصص هستید مبالغ بالاتری را دریافت میکنید.
-
رهبر بازار میشوید و قوانین خودتان را میسازید.
-
چون بازار بسیار دقیقی را هدف میگیرید بیرقیب میشوید یا رقبای کمی دارید.
نمونههایی از نیچ مارکت
در هر حوزهای که کار میکنید، مطمئن باشید نیچ مارکتهایی وجود دارد که متوجه آنها نشدید یا آنها را نادیده گرفتید. نمونههای زیر میتواند برای شما در زمینه استراتژی نیچ مارکتینگ الهام بخش باشد:
- باشگاه ورزشی، مخصوص خانمهایی که بچههای کوچک دارند.
- فروشگاه شیرینی فروشی، مخصوص افرادی که دیابت دارند.
- فروشگاه لباس، مخصوص خانمهای چاق و خیلی چاق.
- فروشگاه محصولات زیبایی و بهداشتی، مخصوص آقایان.
- فروشگاه اینترنتی کتاب، مخصوص کتابهای زبان اصلی در حوزه بیزینس.
- فروشگاه محصولات ارگانیک، مخصوص گوشت مرغف گاو و گوسفند.
- پیکیج آموزش سئو، مخصوص وبسایتهای دانلود موزیک.
- طراحی وبسایت، مخصوص وکلا و موسسههای حقوقی.
- طراحی دکوراسیون، مخصوص آپارتمانهای کوچک.
چگونه نیچ خود را پیدا کنیم؟
برای اینکه بتوانید استراتژی نیچ مارکتینگ خود را پیدا کنید موارد زیر را در دستور کار قرار دهید:
- موضوعی که به آن علاقه داشته و تخصص دارید را بنویسید.
- شاخههای آن موضوع را مشخص کنید.
- هر شاخه میتواند زیرشاخههایی داشته باشد، بنابراین آنها را هم مشخص کنید.
- در آخر، هر زیرشاخه را جداگانه با سه فاکتور زیر بررسی کنید.
زیرشاخهای که هر سه فاکتور را با هم داشته باشد، نقطه ایدهآل نیچ مارکت شما است. (تصویر زیر)
در آخر این جمله طلایی از سام والتون بنیانگذار وال مارت، بزرگترین شرکت خرده فروشی دنیا را به خاطر داشته باشید که «اگر همه رقیبان شما در یک مسیر حرکت میکنند، شانس خیلی خوبی وجود دارد که با حرکت در جهت مخالف آنها، بتوانید نیچ خود را بیابید!