آیا میدانید حسابداری پیمانکاری چیست؟ عمدتا برخی از شرکتها در زمینههای مختلف ساخت و ساز و راه سازی و غیره تمایل دارند؛ براساس روش پیمانکاری کار کنند. روش کار آنان نیز از راه شرکت در مناقصههای مختلف و بستن قرارداد در صورت پیروزی است. به طور سنتی، این پیمانکاران میتوانند؛ انواع رویههای حسابداری را برای حساب درآمد حاصل از این قراردادها انتخاب کنند. این روش حسابداری پیمانکاری نسبتا ساده است. و به ندرت برای پروژههای بلند مدت مشکل ایجاد میکند.
حسابداری پیمانکاری
حسابداری پیمانکاری چیست؟
حسابداری پیمانکاری یا قراردادی ممکن است به عنوان یک ثبت سیستماتیک از کار انجام شده و در هر قرارداد برای یک طرف در نظر گرفته شود. که با پرداخت مبلغ ثابت پول در تکمیل کامل کار یا پرداخت جزیی بعد از اتمام کار تا حدی تکمیل میشود و توسط معمار یا کارشناس تایید میشود.
شاخه حسابداری پیمانکاری یک روش حسابداری است؛ که یک مالیات دهنده یا کسب و کار را قادر میسازد تا گزارش درآمد و هزینهها را تا زمانی که یک قرارداد کامل شود به تعویق بیاندازد. حسابداری پیمانکاری به افراد پیمانکار کمک میکند تا بررسی سود و هزینه فعالیتهای مختلف را انجام دهند.
به رسمیت شناختن این درآمدها و هزینهها تا زمان تکمیل قرارداد به تعویق میافتد. اگرچه ممکن است در طول مدت قرارداد، پیمانهای نقدی دریافت یا پرداخته شود. این روش حسابداری اغلب در صنعت ساخت و ساز یا صنایع دیگر مورد استفاده قرار میگیرد، که کسب و کارهای مذکور شامل قراردادهای بلند مدت هستند.
حسابداری پیمانکاری به معنی روشی برای گزارش سود یا ضرر در قراردادهای بلند مدت با در نظر گرفتن درآمد و هزینههای ناخالص در طول زمان قید شده است. این کار به یک پیمانکار اجازه میدهد که درآمد آنها از قراردادهای بلند مدت به حساب آید تا کل نتایج یک قرارداد را در یک زمان به حساب آورد.
در حسابداری پیمانکاری چه مراحلی طی میشود؟
پس از انجام مطالعات و بررسی مشخصات طرح برای انتخاب بهترین گزینه در مورد شرکت در مناقصه توسط شرکت پیمانکاری، و انجام بررسیهای لازم برای تهیه مدارک مناقصه مراحل حسابداری پیمانکاری آغاز میشود. در زمان بستن قرارداد باید به طور کلی هرگونه ابهامی برای ارائه نمودن مبلغ پیشنهادی از بین رفته و برآوردهای هزینه به درستی صورت بگیرد.
1. نتایج مورد انتظار قرارداد بین طرفین تعیین میشود.
از آنجا که کل درآمد قرارداد بیش از کل هزینههای قرارداد مورد انتظار است، به همین سبب باید کل قرارداد سود آور باشد. بنابراین هزینه و درآمد باید برای استفاده در این مرحله از روش تکمیل، محاسبه شود. در مرحله اول انتظار میرود که کل سود طبق این قرارداد باشد.
2. محاسبه مرحله اتمام
بررسیهای در این بخش در حسابداری پیمانکاری بسته به شرایط مربوط به هر پروژه میتوانند کسری داشته یا میزانی به آن افزوده شود. سپس ارائه ضمانت نامههای لازم برای انجام تعهدات از سمت دو طرف صورت میگیرد. و پیش پرداختهای لازم و میزان جریمه تاخیر انجام کار برای ارتقا وضعیت مالی پیمانکار با ارائه یک ضمانت نامه انجام میگیرد.
3. تعیین مقدار مورد نیاز درآمد برای سود، و هزینه
در این بخش از روش مبتنی بر ارزش کار، محاسبه صورت میپذیرد. برای شناخته شدن درآمد برابر با مقدار کار تایید شده، و سود براساس درصد اتمام قرارداد محاسبه میشود. در حالی که هزینه شناختهشده در اظهارنامه درآمد مقدار موازنهای با محاسبه تفاوت بین درآمد و سود حاصل پیدا خواهد کرد.
4. آمادهسازی حساب کنترل قرارداد
اگرچه بخشی از سیستم حسابداری دوطرفه نیست؛ اما کنترل حساب ممکن است برای تایید صحت کلی ورودیهای حسابداری مربوط به قرارداد مذکور مفید باشد.
حسابداری پیمانکاری بلند مدت چیست و چه مزیتی دارد؟
روش حسابداری پیمانکاری بلند مدت یا تکمیل شده تنها زمانی درآمد را به رسمیت میشناسد؛ که قرارداد تکمیل شود. این روش رایجترین نوع حسابداری است. بر این اساس، هزینههای قراردادها در فرآیند و صدور صورتحساب فعلی جمع میشوند. این یک اصلاح روش تعهدی سخت است و با توجه به این که اقلام درآمد و هزینه، اگرچه در حسابهای اولیه ثبت شدهاند، به عنوان درآمد کسبوکار تا زمانی که قرارداد مرتبط با آن تکمیل شود، به سود و زیان حمل نمیشوند.
حسابداری پیمانکاری بلند مدت
در این حالت حسابداری پیمانکاری تکمیل شده یک حساب جداگانه برای هر قرارداد نگهداری میشود. هر گونه تراز بدهی در حساب نشاندهنده سرمایهگذاری در قرارداد است. و هر تراز اعتبار نشاندهنده درآمد فرد تا زمان تکمیل قرارداد است. ویژگی این سیستم این است که درآمد به دست آمده در یک دوره حسابداری ممکن است تا یک دوره بعد محاسبه نشود. این امر به طور خاص با قراردادهای عمل کننده کسبوکار سازگار است؛ که در طول دورههای حسابداری که در آن سود یا ضرر نهایی نمیتواند به درستی تا زمان تکمیل قرارداد تعیین شود، تطبیق داده میشود.
مزیت داشتن چنین قاعده روشنی برای حسابداری، صحت و هم سادگی است. در اصل حسابداری پیمانکاری بلند مدت نیازمند آن است که درآمد حاصل از کار تا حد ممکن انجام شود. و روش تکمیل درصد یا حسابداری پیمانکاری درصد پیشرفت هم، یکی از بهترین روشها برای انجام این کار به ویژه برای تجزیه و تحلیل شرکت و سرمایه گذاران خارجی است. همچنین با محدود کردن انتخابها، بررسی کار ساخت و ساز به عنوان یک صنعت سادهتر میشود. چون قراردادهای بلند مدت به جای روشهای مختلف از یک روش استفاده میکنند.
نرم افزارهای حسابداری پیمانکاری کدام است؟
نرمافزار حسابداری پیمانکاری باید توانایی ردیابی، مدیریت و گزارش درآمد و هزینهها را داشته باشد. داشتن توانایی پیگیری پیمانکاران فرعی و برآورده کردن الزامات مربوط به گزارش برای هر دو طرف ( کارفرما و پیمانکار) و پرداخت تایید شده نیز فاکتورهای مهمی هستند. از جمله نرم افزارهای پرکاربرد در زمینه حسابداری پیمانکاری میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
• نرم افزار حسابداری پیمانکاری ممیز
• نرم افزار مالی هلو
• نرم افزار حسابداری شرکتهای پروژه محو و پیمانکاری سازه حساب
• نرم افزار مدیریت مالی پروژه میلیونر
• نرم افزار تخصصی پیمانکاری و پروژه پاد
درصد پیشرفت حسابداری پیمانکاری
حسابداری پیمانکاری چه کمکی به بهبود اوضاع مالی شرکت ما میکند؟
دسترسی به فردی متخصص: زمانی که حسابداری پیمانکاری را انجام میدهید، شرکت شما با سالها تجربه به حسابهای سطح بالا دسترسی پیدا میکند. و این کار را بدون نیاز به استخدام یا آموزش پرسنل واجد شرایط انجام میدهید. پیدا کردن نامزد مناسب برای نگه داشتن حسابهای خود، به خودی خود یک سود قابل توجه است. عمدتا در اینگونه شرکتها به کسی نیاز دارند، که تجربه و دانش به روز در زمینه حسابداری پیمانکاری داشته باشد. چرا که پیگیری قوانین در حال تغییر میتواند کار دشواری باشد.
لازم به ذکر است زمانی که به این روش حسابرسی میکنید؛ به حسابهای خود نظم و دقت میبخشید. شما اشتباهات بالقوه، حذفیات، تقلب، و مشکلات دیگری را که میتواند با انجام حسابرسی و دفترداری به وجود بیاید را کاهش داده یا حذف میکنید. این مسئله در استفاده از نرم افزارهای حسابداری پیمانکاری پایدارتر و مشهودتر خواهد بود.