اکثر افرادی که به عنوان کارمند کار میکنند همیشه به این موضوع فکر میکنند که حقوق آنها متناسب با کاری که میکنند نیست! شاید درصد کمی باشند که از میزان حقوق دریافتی خود رضایت کامل داشته باشند، البته این دغدغه برای تمام کارمندان است، پس اگر میخواهید این دغدغه را کنار بگذارید یک راه بیشتر ندارید و آن هم اینکه شغل شریف کارمندی را کنار بگذارید و کار خودتان را راه بیاندازید.
حتما این جمله معروف را شنیدهاید که تاوقتی برای دیگران کار میکنید در حقیقت آرزوهای آنها را برآورده میکنید پس اگر میخواهید به آرزوهای خودتان جامه تحقق بپوشانید دیگر کار کردن به عنوان کارمند برای دیگران را باید کنار بگذارید. با این وجود خیلی از افراد طبعشان با رفتن به سمت این ریسکها سازگار نیست، از طرفی دوست دارند که حقوشان افزایش یابد، از سوی دیگر نمیدانند چگونه این موضوع را با رئیس خود مطرح کنند؟ شاید اگر شما این موضوع را به گونهای مطرح کنید که در نظر مسئولتان غیرمنطقی بیاید، اوضاع از این هم برایتان بدتر شود. پس چه باید کرد؟ نحوه درخواست افزایش حقوق از مدیر چگونه باید باشد؟ اگر قرار است این درخواست به صورت کتبی باشد، متن درخواست افزایش حقوق از مدیر عامل و روش درخواست افزایش حقوق از مدیر باید به چه روشی باشد؟ همه این سوالات را در همین مطلب به شما خواهیم گفت. اما قبل از آن باید یک نکته را بدانید و آنهم اینکه مبنای حقوق افراد، به میزان ارزشی است که برای سازمان اداری خود ایجاد میکنند و از آنجایی که قابلیتهای فردی افراد مبنای تعیین حقوق نیست، بسیاری از کارمندان در یک مقایسه اشتباه، دچار خطا شده و فکر میکنند آنها با توجه به قابلیتهای خود حقوق میگیرند در صورتی که این تصوری اشتباه است.
واقعیتهایی غیرقابل انکار!
چند واقعیت غیرقابل انکار در ایران وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:
- میزان دستمزد در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا تفاوتهای فاحشی دارد. تقریبا حقوق یک کارگر بنا به گفته کانون شورای اسلامی کار فقط کفاف 10 روز از ماه او را خواهد داد.
- در در بسیاری از ادارهها روابط سالاری جای شایسته سالاری را گرفته و افراد بر مبنای توانمندیها گزینش نمیشوند.
- امکان پیشرفت در بسیاری از سازمانهای دولتی به دلیل همین روابط غیراداری! برای افراد عادی وجود ندارد.
- تناسبی بین نرخ تورم، درآمد و هزینهها وجود ندارد.
راهکارهای درخواست افزایش حقوق از مدیر
در زیر چند راهکار ساده برای اینکه صادقانه با مدیر خود درخواست افزایش حقوق را در میان بگذارید بیان میکنیم:
چه ارزشی برای سازمان ایجاد میکنید؟
اولین سوال باید از خودتان باشد، اینکه اگر قرار است من درخواست افزایش حقوق بدهم باید بپرسم آیا واقعا لیاقت چنین چیزی را دارم؟ و آیا شرایط من برای بیان چنین درخواستی مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال چند نکته را در نظر بگیرید:
- روی اینکه متوسط حقوق شغل شما چقدر است تحقیق کنید.
- آیا تناسبی بین دستمزد شما در این شغل با مشاغل دیگر مشابه در جاهای دیگر وجود دارد یا خیر؟ حقوق شما کمتر است یا بیشتر؟
- یک نمودار رسم کنید یک سر آن کمترین میزان حقوق در شغل شما و یک سر آن بیشترین میزان حقوق باشد؛ شما در کجای این نمودار قرار دارید؟
- وضعیت حقوقی شما در سازمانتان و در میان سایر همکاران به چه صورت است؟ برای این کار هم میتوانید یک نمودار رسم کنید.
- آیا با حقوقی که دریافت میکنید میتوانید به راحتی زندگی خود را بگذرانید؟
آیا توانمندی من بیشتر از این میارزد؟
یکی از ایرادات بزرگ برخی افراد به ویژه افرادی که تمایل به درون گرایی دارند این است که هم تمام استعدادهای خود را بروز نمیدهند و هم گزارشی از کارهایی که انجام میدهند به دیگران ارائه نمیکنند. این امر به ویژه در یک اداره بسیار حایز اهمیت است. شاید مدیر شما نمیداند که چه کارهایی برای سازمان و مدیر دارید انجام میدهید. حالا اگر این توانمندیها را دارید و تاکنون بروز ندادهاید روش دیگری را در پیش بگیرید. برای درخواست افزایش حقوق از مدیر، باید ببینید واقعا توانمندیهای شما چقدر مفید بوده است؟ مدیر شما چقدر از این توانمندیها رضایت داشته است. برای بررسی دقیقتر تواناییها موارد زیر را به کار بگیرید:
- جدولی از توانمندیهای خود رسم کنید؛ آنها که بروز پیدا کرده را تیک بزنید، آنها که بروز نیافته را ضربدر بزنید و آنها که مدیرتان از آنها بیخبر است را با یک علامتسوال پر کنید.
- گزارشی از فعالیتهای خود در طول مدت زمان کاری تهیه کنید. سعی کنید این گزارش شکیل، منظم، قابل دفاع، مستند و واقعی باشد.
- فعالیتهایی که باعث کمک اقتصادی شما به سازمان شده است را در یک لیست گردآوری کنید. چفدر درآمد ایجاد کردید؟ چقدر صرفه جویی در هزینهها کردید؟
- اقداماتی که منجر به برطرف شدن مشکلات سازمان یا واحد مربوطه شده است را تهیه کنید.
- ابداعات و خلاقیتهایی که به کار بردید را شرح دهید.
چه زمانی باید درخواست حقوق را مطرح کنم؟
زمان فاکتور بسیار مهمی در چگونگی درخواست افزایش حقوق است. احتیاط کنید در شرایط زیر این درخواست را مطرح نکنید:
- زمانهای بحران اقتصادی عمومی
- در اوج تورم و درگیریهای مالی سازمان
- زمانی که مدیر شما شرایط خوبی ندارد و تحت فشار است.
- زمانی که شرکت به لحاظ مالی دچار مشکلات زیادی شده است.
درخواست افزایش حقوق به صورت کتبی باشد یا شفاهی؟
این موضوع به دو چیز بستگی دارد:
- توانمندی شما در کدام یک بیشتر است؟
- روال اداری سازمان شما به چه صورت است؟
مهمتر از مورد دوم، همان مورد اول است، شاید شما در بیان یک چیز بهتر عمل کنید تا در نوشتن آن، پس لطفا با یک متن بد همه چیز را خراب نکنید و به مذاکره رو در رو بپردازید. اگر برعکس، قلم خوبی دارید، چه بهتر که این درخواست را مکتوب کنید. با این حال باید فرهنگ سازمانی خود را نیز در نظر بگیرید.
فروتنانه درخواست افزایش حقوق را مطرح کنید
ممکن است واقعا شما کارهای بسیار زیادی برای سازمان مطبوع خود کرده باشید و همه حتی مدیر شما هم از این موضوع باخبر باشد، اما در مذاکره برای درخواست افزایش حقوق از رئیس، هرگز به سمت رک گویی سوق پیدا نکنید، مرزهای احترام را نگه دارید و اشتیاق خود را به کار نشان دهید. فروتنانه برخورد کنید.
به مدیر خود فرصت لازم را بدهید
عجول نباشید! شاید امروز درخواستی ارائه کنید و مدیرتان نیز شرایط شما را درک کرده و قصد افزایش حقوق شما را داشته باشد اما نیاز به فرصت دارد، بنابراین این فرصت را به او بدهید.
در مذاکره برای درخواست افزایش حقوق عدد بگوییم یا نه؟
بعد از اینکه دلایل درخواست افزایش حقوق را گفتیم آیا باید عدد و رقم درخواستی خود را هم بگوییم؟ قطعا مدیر کنجکاو است که ذهنیت شما درباره حقوق ایدهآلتان را بداند اما در گفتن عدد موارد زیر را رعایت کنید:
- در گفتن رقم حقوق درخواستی عجله نکنید، بگذارید مدیرتان از شما این را سوال کند.
- با بیان دلایل منطقی بگویید برای اینکه .... این رقم مد نظرم است.
- اعداد و ارقام خود را نجومی مطرح نکنید، قطعا ارزش شما خیلی بیشتر از چیزی است که میگیرید اما شرایط مالی شرکت، شرایط شغلی جایگاه شما، شرایط حقوقی شغل شما در سایر سازمانها و غیره را باید در نظر بگیرید.