امروزه یکی از روش‌های تجارت آنلاین، ساخت و طراحی فروشگاه اینترنتی می‌باشد. به دلیل درآمد قابل توجهی که این فروشگاه‌های اینترنتی برای صاحبان کسب و کار فراهم می‌آورند، بسیاری از افراد تمایل دارند که اقدام به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای نمایند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با فروشگاه اینترنتی و مراحل ساخت آن آشنا کنیم. اگر علاقه مند به راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستید، پیشنهاد می­کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به بسیاری از سوالات ذهن شما در خصوص ساخت فروشگاه اینترنتی پاسخ جامع و کامل دهیم.

فروشگاه اینترنتی چیست؟

فروشگاه اینترنتی در واقع وب سایتی می‌باشد که با استفاده از اتوماسیون نرم افزاری اطلاعات انواع محصول (فیزیکی یا دیجیتالی) را نمایش می‌دهد و امکان خرید محصول از دسته بندی‌های مختلف را با سبد خرید برای مشتریان فراهم می‌کند.

می‌توانید برای ساخت این نوع فروشگاه‌های اینترنتی از دانش و مهارت برنامه نویسان تحت وب استفاده نمایید که نیازمند هزینه‌های گزافی است. علاوه بر این یک سری سیستم‌های فروشگاه ساز نیز وجود دارند که به صورت رایگان و با هزینه‌ای کم امکان ساخت فروشگاه را برای شما فراهم می‌کنند. در ادامه این مقاله شما را با تعدادی از معروف‌ترین شرکت‌های فروشگاه ساز داخلی و خارجی آشنا خواهیم کرد.

 

شرکت‌های فروشگاه ساز ایرانی و خارجی

شرکت‌های فروشگاه ساز ایرانی و خارجی بسیاری این امکان را به شما می‌دهند تا کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی نمایید. برخی از معروف ترین سیستم‌های فروشگاه ساز ایرانی و خارجی عبارتند از:

فروشگاه سازهای ایرانی

پرتال: یکی از پیشرفته ترین سیستم‌های فروشگاه ساز در کشورمان سامانه پرتال است که امکان تست 7 روزه فروشگاه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

از جمله امکانات و ویژگی‌های پرتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه هاست رایگان
  • امکان اتصال دامنه اختصاصی
  • قابلیت درنظر گرفتن کدهای تخفیفی
  • مدیریت سفارش و گزارش فروش محصولات
  • ارائه درگاه پرداخت ارزی و ریالی
  • پشتیبانی 24 ساعته توسط تیم مختصص و با تجربه

شاپفا: یکی از سیستم‌های حرفه‌ای در زمینه ساخت فروشگاه اینترنتی، سیستم شاپفا می‌باشد که قابلیت توسعه پذیری بسیار بالایی دارد.

امکانات این سیستم عبارتند از:

  • سئو و بهینه سازی بسیار عالی
  • امکان خرید آنلاین
  • پشتیبانی آنلاین
  • امکان ارائه کوپن تخفیف
  • امکان مدیریت بخش‌های مختلف
  • ارائه درگاه‌های پرداخت مختلف
  • قالب‌های متنوع و جذاب

وبزی: یکی دیگر از شرکت‌های ارائه دهنده سیستم فروشگاه ساز، وبزی نام دارد که دارای قالب‌های جذاب و زیبا می‌باشد که توسط خود شرکت وبزی طراحی شده­اند.

امکانات و ویژگی‌های سیستم فروشگاه ساز وبزی به شرح زیر است:

  • طراحی ظاهری صفر تا صد سایت
  • مدیریت آسان بخش‌های مختلف
  • امکان فروش محصولات مختلف
  • ارائه سبد خرید پیشرفته
  • امنیت بسیار بالا
  • ارائه کدهای تخفیفی به مشتریان
  • پشتیبانی دائمی و رایگان

سازیتو: سیستم فروشگاه ساز سازیتو یکی از سیستم‌های فعال در زمینه راه اندازی فروشگاه آنلاین می‌باشد که توسط آن می­توانید بدون هیچ گونه دانش فنی و رایگان، کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید.

ویژگی‌های خاص فروشگاه ساز سازیتو عبارتند از:

  • راه اندازی فروشگاه آنلاین رایگان
  • ارائه درگاه پرداخت آنی
  • عدم محدودیت در فضای بارگذاری
  • ارائه قالب‌های متنوع و جذاب
  • ارائه پنل مدیریت ساده
  • امکان اتصال به دامنه اختصاصی و شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه پشتیبانی و بازاریابی

 

فروشگاه سازهای خارجی

ووکامرس: سیستم فروشگاه ساز ووکامرس نوعی افزونه رایگانcms  وردپرس محسوب می‌شود که جهت ساخت فروشگاه خرید و فروش محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایا و معایب این سامانه را می‌­توان به صورت زیر فهرست کرد:

  • تنوع بسیار در قالب‌های فروشگاهی
  • بروزرسانی همیشگی و دائمی
  • ارائه افزونه‌های متعدد
  • عدم پشتیبانی مشخص در صورت بروز مشکل
  • عدم امنیت کافی
  • سرعت بسیار پایین
  • مشکل بهینه سازی سایت

 

مجنتو: این سیستم فروشگاه ساز نوعی سیستم متن باز می‌باشد که به توسعه دهندگان جهت ساخت و راه اندازی فروشگاه آنلاین کمک خواهد کرد. امکانات این سامانه عبارتند از:

  • امکان مدیریت چندین فروشگاه از یک پنل مدیریتی
  • مدیریت سفارش محصولات
  • ارائه دهنده بازاریابی و تبلیغات محصولات
  • پشتیبانی بین المللی

 

پرستاشاپ: سیستم فروشگاه ساز پرستاشاپ نوعی سیستم متن باز بوده است و بروزرسانی به صورت مداوم در آن صورت می‌گیرد.

امکانات سیستم فروشگاه ساز پرستاشاپ به شرح زیر است:

  • امکان آپلود نامحدود محصولات دیجیتالی متنوع
  • امکان افزودن محصولات مختلف به سبد خرید توسط مشتریان به منظور خرید یکباره
  • قابلیت نمایش آمار مختلف از تراکنش‌های فروشگاه
  • امکان ارائه تخفیف برای مشتریان
  • امکان توسعه فاکتورهای مختلف از جمله قالب فروشگاهی
  • و...

 

پیش نیازهای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی

حال که با سیستم‌های فروشگاه ساز و برخی از معروفترین سامانه‌های ارائه خدمات در این زمینه آشنا شدید، نوبت به مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی می‌­رسد. ابتدا لازم است با چند گام اولیه آشنا شوید.

  1. انتخاب دامنه مناسب برای فروشگاه: دامنه یا آدرس اینترنتی لازمه راه اندازی فروشگاه اینترنتی محسوب می‌شود که با پسوندهایی چون .ir، .comو... با قیمت‌های مختلف عرضه شده‌اند.
  2. خرید هاست مناسب برای فروشگاه: هاست همان فضای لازم برای بارگذاری ویدئو، تصویر و ... در سایت محسوب می‌شود. خرید هاست با قدرت و سرعت مناسب برای یک فروشگاه آنلاین بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
  3. انتخاب فروشگاه ساز مناسب برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی: انتخاب یک فروشگاه ساز باکیفیت برای ساخت فروشگاه اینترنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. امروزه بسیاری از

چگونه یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی نماییم؟

یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در راه اندازی فروشگاه اینترنتی، توجه به این موضوع می‌باشد که هدفتان از ساخت و راه اندازی فروشگاه چیست و سپس به تهیه محصولات مورد نظر خود اقدام نمایید. امروزه بسیاری از مشاغل سنتی نیز به ساخت فروشگاه اینترنتی روی آورده‌اند و روز به روز بر تعداد فروشگاه‌های آنلاین عرضه کننده کالاهای فیزیکی و دیجیتال افزوده می‌شود. اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارید باید اصول ابتدایی و حرفه‌ای ساخت فروشگاه را در نظر بگیرید. 

اصول راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی و فروشگاه‌های فیزیکی یکی می‌باشد. این اصول شامل موارد زیر است:

  • مشخص نمودن نوع محصولاتی که می‌خواهید به فروش برسانید.
  • ایجاد اعتماد بین خودتان و مشتریان
  • نحوه برخورد صحیح با مشتریان

لازم به ذکر است که قبل از هرکاری حتما برای فروشگاه اینترنتی که قرار است بسازید یک نام و لوگوی مناسب و زیبا انتخاب نمایید. علت این امر این می‌باشد که نام و لوگوی فروشگاه اینترنتی شما، راهی برای شناساندن آن به دیگران می‌باشد. توصیه می‌شود که نام و لوگوی را متناسب با حیطه فعالیت خود انتخاب نمایید تا بهتر در ذهن کاربر حک شود.

 

هشت نکته ضروری در راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی

اگر تصمیم به راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی گرفته اید، پیشنهاد می‌کنیم 8 نکته ضروری زیر را رعایت نمایید:

  1. مشخص کنید که چه نوع محصولاتی را می‌خواهید به فروش برسانید

در ابتدا می‌بایستی انتخاب کنید که قرار است چه نوع محصولاتی را در این فروشگاه عرضه کنید. برای اینکه بدانید فروش کدام محصولات در فروشگاه اینترنتی مناسب‌تر است، می­توانید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اولویت قرار دادن علایق و توانایی‌های شخصی تان در فروش محصولات
  • مورد بررسی قرار دادن محصولاتی که هنوز در بازارهای روز دنیا به حد اشباع نرسیده اند.
  • مشارکت با شرکت هایی که دارای سابقه طولانی در فروش محصولات مورد نظر هستند.
  1. مشتریان هدف را مشخص نمایید

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که مشتریان هدف چه کسانی می‌باشند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که منظور از مشتریان هدف این است که چه افرادی و از چه سطح اجتماعی از محصولات شما خرید می‌نمایند. به عنوان نمونه اگر یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایش دارید، قطعاً مشتریان هدف شما خانم‌ها و دختران جوانی می‌باشد که از این نوع محصول استفاده می‌کنند. طبقه بندی مشتریان هدف بر اساس اصول زیر صورت می‌پذیرد:

  • سن و جنسیت
  • محلی که در آن زندگی می‌کنند.
  • شیوه‌ها و الگوهای رفتاری آن ها
  • انگیزه و هدف مشتری
  • قرار است چگونه نیازهای آن‌ها را برطرف سازید؟
  • شناسایی علت خرید آن‌ها از محصول مورد نظر تا بتوانید به بررسی وجه تمایز خود با رقبا بپردازید.
  1. ایده هایی که در ذهن دارید را مورد ارزیابی قرار دهید

مهم‌ترین هدف در راه اندازی فروشگاه اینترنتی، رسیدن به فروش می‌باشد. در واقع زمانی که مشتریان بابت خرید محصول اقدام به پرداخت پول می‌نمایند، شما به هدف اصلی خود رسیده اید.

گاهی ممکن است شما در کنار شناسایی مشتری‌های هدف‌تان، محصول خوبی را برای فروش انتخاب کرده باشید اما همچنان کسی از شما خرید نمی‌کند. علت این امر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بالاتر بودن قیمت محصولات شما به نسبت سایر رقبایی که دارید.
  • اشتباه در انتخاب مشتری‌های هدف خود
  • عدم درخواست و رکود بازار در مورد محصولاتی که به فروش می‌رسانید.

به کار بردن ایده‌های خاص و منحصر به فرد نیز به شما کمک خواهد کرد که خیلی سریع‌تر به هدف خود که فروش است دست یابید. ایده‌هایی همچون:

  • عرضه نمودن محصولات‌تان در فضاهای مجازی همچون اینستاگرام، تلگرام، واتس آپ، شیپور، دیوار و غیره.
  • فروش محصولات خود به صورت مستقیم و بدون وجود واسطه
  1. انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

انتخاب سیستم مدیریت محتوا یکی از موضوعات مهمی می‌باشد که باید به آن نهایت توجه را داشته باشید. شما برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی به یک سری امکانات احتیاج دارید که این قبیل امکانات را یک فروشگاه ­ساز اینترنتی خوب به شما می‌دهد. 

  1. کمک گرفتن از نیروهای انسانی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

زمانی که شما اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود می‌کنید به نیروهای انسانی برای پیشبرد سریع‌تر و بهتر کارهایتان نیاز دارید. ممکن است این سؤال در ذهن‌تان نقش ببندد که به چه تعداد نیروی انسانی احتیاج داریم؟

در جواب باید بگوییم که تعداد نیروی انسانی شما را مواردی تعیین می‌کنند که شامل عنوان زیر می‌باشند:

  • میزان بودجه
  • تعداد فاکتورهای مورد نیاز

هر نوع کسب و کاری به مهارت و تجربه نیروهای انسانی متعددی نیاز خواهد داشت. اموری که برای به انجام رسیدن فروشگاه اینترنتی شما نیاز به نیروهای ماهر انسانی دارد، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نیروی انسانی جهت پشتیبانی سایت
  • نیروی انسانی جهت رسیدگی به مشتریان
  • نیروی انسانی جهت تحویل و یا ارسال محصولات فروشگاهی
  • نیروی انسانی جهت انجام کارهای مربوط به گرافیک
  • نیروی انسانی جهت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی
  • نیروی انسانی جهت تولید محتوا

این نکته حائز اهمیت است که هر چقدر نیروهای انسانی که به کار می‌گیرید، ماهرتر و متخصص تر باشند، احتمال موفقیت شما نیز به مراتب بالاتر می‌باشد.

  1. فرا گرفتن اصول مرتبط با سئو و یا بهینه سازی سایت

یکی از شروط لازم برای موفقیت در هر کسب و کاری قرار دادن سئو در اولویت اصلی است. بیشتر کسب و کارهای آنلاین موفقیت خود را مدیون سئو می‌باشند. برای اینکه مشتریان با محصولات فروشگاه اینترنتی شما آشنا شوند و اقدام به خرید از محصولات شما نمایند لازم است تا در وهله اول محصولات شما در موتورهای جست وجوگر شناخته شوند که این امر با سئو امکان پذیر می‌گردد.

 از جمله نکات مهم در رعایت سئو سایت فروشگاهی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسته بندی و برچسب گذاری محتوای سایت فروشگاهی
  • انتخاب و مدیریت کلمات کلیدی مناسب برای هر صفحه
  • بهره گیری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ از قبیل ویدئو، لینک دهی و ...
  • آنالیز رقبا و برنامه ریزی مناسب جهت توسعه و پیشرفت فروشگاه اینترنتی

  1. دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

دریافت نماد الکترونیکی برای فروشگاه اینترنتی، یکی از مراحلی است که می‌بایستی آن را طی نمایید. برای آنکه بتوانید یک درگاه مستقیم بانکی بگیرید، می‌بایستی نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشید. در واقع امر داشتن نماد اعتماد الکترونیکی دو مزیت مهم را برای شما به ارمغان می‌آورد که عبارتند از:

  • باعث اطمینان بخشی به مشتریان می‌گردد. چرا که این تفکر در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد که چون نماد اعتماد الکترونیکی دارید قلابی و کلاهبردار نیستید.
  • می توانید از طریق دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نسبت به دریافت درگاه بانکی اقدام نمایید.
  1. انتخاب چند درگاه پرداخت قابل اطمینان و امن

در مرحله آخر که مرحله خرید محصولات شما توسط مشتریان می‌باشد، احتیاج به یک درگاه بانکی دارید. بسیاری از وب سایت‌ها و یا فروشگاه‌های مختلف شیوه‌های گوناگونی را برای پرداخت لحاظ می‌کنند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پرداخت آنلاین وجه واریزی
  • واریز از طریق شماره حساب و یا کارت بانکی
  • پرداخت نقدی بعد از تحویل در محل

با توجه به گسترش خدمات الکترونیکی بانکی، بسیاری از افراد پرداخت آنلاین را به سایر پرداخت‌های دیگر ترجیح می‌دهند. در نتیجه‌ی این امر لازم است تا شما نیز با تهیه چندین درگاه پرداخت برای واریز از قابلیت پرداخت آنلاین بهره مند شوید.

علاوه بر درگاه پرداخت مستقیم، درگاه دیگری نیز وجود دارد که تحت عنوان درگاه غیر مستقیم یا درگاه‌های پرداخت شخص ثالث نامیده می‌شوند. از جمله‌ی این درگاه‌ها می­توان موارد زیر را نام برد:

  • پی پال
  • زرین پال
  • جهان پی

نکته‌ای که در مورد درگاه پرداخت شخص ثالث وجود دارد، هزینه‌بر بودن آن می‌باشد و مبلغی را تحت عنوان کارمزد از شما کسر می­کنند. برای دریافت این درگاه لازم است تا ابتدا عملیات ثبت نام را انجام دهید و سپس مشتری‌ها می‌توانند از طریق آن اقدام به پرداخت نمایند.

ساخت فروشگاه اینترنتی لزوما به معنای رسیدن به فروش بیشتر و رسیدن به موفقیت نمی‌باشد. اگر می‌خواهید در حوزه کسب و کار خود پیشرفت داشته باشید باید برخی فاکتورها را جهت افزایش مشتری و مشتری مداری در نظر بگیرید که در ادامه این مقاله به چند نمونه از فاکتورهای موثر در موفقیت فروشگاه آنلاین اشاره خواهیم کرد.

 

6 عامل موثر در توسعه فروشگاه اینترنتی

از جمله امکانات یک فروشگاه اینترنتی خوب و حرفه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عامل اول/ ارائه‌ی تخفیف، هدیه و ارسال رایگان

یکی از مواردی که منجر به جذب مشتری به فروشگاه‌های اینترنتی می‌شود، طراحی صفحه اول وب سایت به صورت جذاب و چشم گیر است. زمانی که مشتری وب سایت شما را مشاهده می‌کند اگر چیزی وسوسه برانگیز نبیند به سرعت فروشگاه اینترنتی را ترک کرده و جذب فروشگاه‌های دیگر می‌گردد. مشتری‌ها وقتی با عباراتی همچون تخفیف ویژه یا تخفیف چند درصدی مواجه می‌شوند، بدون اینکه فکر کنند به سرعت خرید می‌کنند حتی اگر به آن وسیله احتیاجی نداشته باشند.

ارسال رایگان نیز عبارتی است که می‌تواند به نوبه ی خود سبب جذب مشتریان به فروشگاه آنلاین شما گردد.

عامل دوم/ داشتن لوگوی مناسب و قابل فهم

فراموش نکنید که با استفاده از لوگو در وب سایت خود به آن ارزش و اعتبار می‌بخشید و این امر منجر به این می‌شود تا مشتری به شما اطمینان کرده و از شما خرید نماید. لازم به ذکر است که لوگویی که انتخاب می‌کنید باید زیبا و در عین حال قابل فهم باشد. همچنین از لوگویی متناسب با حوزه فعالیت خود بهره ببرید.

عامل سوم/ آخرین اخبار و محبوب ترین محصولات

شما می‌توانید آخرین خبرهای مرتبط با تخفیفات چند درصدی و یا خبرهای مربوط به شرکت خود را در صفحه اول و اصلی وب سایت فروشگاه اینترنتی خود قرار دهید. همچنین می‌توانید اخبار مربوط به محصولات جدید خود را نیز در صفحه اصلی قرار دهید تا پیدا کردن آن‌ها توسط مشتریان سخت و وقت گیر نباشد.

عامل چهارم/ نام تجاری محصولات

لازم نیست تمام محصولات‌تان را به طور مستقیم در صفحه‌ی اول وب سایت خود قرار دهید. شما می‌بایستی یک سری از محصولات‌تان را که دارای مارک و برند شناخته شده‌ای می‌باشند در صفحه نخست فروشگاه اینترنتی قرار دهید. این کار سبب می­شود تا مشتریان زیادی جذب وب سایت شما بشوند. استفاده از محصولات شناخته شده و برند در وب سایت فروشگاه اینترنتی یکی دیگر از راه‌های مؤثر در جذب مشتریان به سمت خرید از شما می‌باشد.

عامل پنجم/ لینک رسانه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر روند فروش محصولات فروشگاهی اینترنتی ایفا می‌کنند. شاید برای شما نیز جالب باشد که نزدیک به 40 درصد از خریدهایی که به صورت آنلاین صورت می‌گیرند، تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، تلگرام، فیس بوک و غیره می‌باشد. شبکه‌های اجتماعی می‌تواند کمک بسیار بزرگی به شما در جذب مشتریانی نماید که با خرید اینترنتی آشناییت ندارند. شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبلیغاتی از این قبیل می‌باشد.

عامل ششم/ شماره‌های تماس و گفتگوی آنلاین

گاهی پیش می‌آید محصولاتی که توسط مشتریان خریداری شده اند دچار مشکل یا نقص می‌شوند. از همین روی خریداران احتیاج دارند که مشکلات محصولات خود را با کسی در میان بگذارند. وجود یک تیم پشتیبانی قوی و 24 ساعته یکی از ضروریات مهم در فروشگاه‌های اینترنتی می‌باشد.

شما می‌توانید با صرف هزینه کم یک فروشگاه اینترنتی با تمام امکانات و ویژگی‌های منحصر به فرد را راه اندازی نمایید. در ادامه این مقاله برایتان توضیح می‌دهیم که چگونه با هزینه محدود یک فروشگاه آنلاین خوب راه اندازی کنید. 

راه اندازی فروشگاه اینترنتی با هزینه محدود

مواردی وجود دارد که می‌توانید با رعایت آن‌ها اقدام به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی با کم ترین هزینه نمایید:

  • برای کم‌تر شدن هزینه‌ها می‌توانید به جای استفاده از سرورهای مجازی و اختصاصی از هاست‌های اشتراکی استفاده نمایید.
  • می توانید از سرویس‌های مدیریت محتوای ارزان و یا رایگان استفاده نمایید.
  • قرار دادن تمام تمرکز تان بر روی یک موضوع به جای چندین موضوع گوناگون و مختلف
  • حذف نمودن هزینه‌های مربوط به تبلیغات از طریق بازاریابی محتوا