اصول اولیه برای کسب درآمد از حسابداری

حسابداری یکی از مشاغل پردرآمد در سال‌های اخیر شده است به ویژه از زمانی که بحث مالیات جدی شده است بسیاری از مشاغل نیازمند این رشته هستند، این امر زمانی اهمیت بیشتری پیدا کرد که براساس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، مشاغل و کارفرمایان باید یک حسابدار را به عنوان مجری خدمات حسابداری خود معرفی کنند. ما در این مطلب می‌خواهیم مطالبی برای کسانی که علاقمند هستند تا به این رشته درآمدزا وارد شوند نکاتی را گوشزد کنیم تا بهترین مسیر را برای رسیدن به هدف انتخاب کنند در پایان این مطلب شما متوجه خواهید شد برای اینکه یک حسابدار خوب شوید باید از کجا شروع کنید.

برای آنکه بتوانید مدیریت مالی کار خود را به دست بگیرید یکی از ملزومات کار شما رسیدگی و سروسامان دادن به امور حسابداری است. اگر مدیر یک مجموعه هستید به اینکه از یک حسابدار استفاده می‌کنید یا کارهای حسابداری خود را به یک شرکت حسابداری محول می‌کنید اکتفا نکنید، شما به عنوان مدیر حتما باید سررشته‌هایی از این علم داشته باشید.

داده و خلاقیت حتی در ذهن خودمان همیشه به صورت مجزا از یکدیگر درنظر گرفته شده‌اند. شما احتمالا به خوبی با مفهوم این که قسمت چپ مغزمان بیشتر مربوط به منطق و متمرکز بر داده است در حالی که قسمت راست ذهن مان مکان خلاقیت ماست آشنا هستید. با این حال بهترین ایده‌ها به ورودی هایی از هر دو نیم کره نیاز دارند. بهترین بازاریابی نیز از این موضوع مستثنی نمی باشد. بازاریابی خلاق برای این که برای مخاطبش موثر واقع شود نیاز دارد مبتنی بر داده باشد اما کار کردن با حجم زیادی از داده می‌تواند کند و طاقت فرسا باشد. فروشندگان باید بین یافته‌های برآمده از داده و خلاقیت تعادل مناسبی باتوجه به اهمیت هر یک از آن‌ها برقرار کنند که این موضوع سبب افزایش اعتماد به نفس آن‌ها در اجرای توانمندیشان خواهد شد.

برند در مفهوم گسترده آن، قدمتی هزاران ساله دارد. امپراتوری‌ها اهمیت برند و نماد را از روزگاران قدیم می‌دانستند. برای مثال شیر سنت مارک با آن بال‌ها و یک کتاب، نماد امپراتوری ونیز است. این شیر روی یک ستون بین میدان سنت مارک و گوندالوها ایستاده است. بازدید کنندگان برگامو در دامنه‌های تپه‌های آلپ نزدیک میلن از دیدن شیر سنت مارک در کنار منطقه پالازو دلا شگفت زده می‌شوند. از قرن پانزدهم تا هجدهم، این برند به مردم یادآوری کرده است که آن‌ها در امپراتوری ونتو زندگی می‌کنند.

برای فهمیدن بازاریابی ویروسی لازم نیست خیلی راه دوری برویم، همین دوره‌ای که در تمام دنیا کرونا منتشر شد بهترین مثال برای بازاریابی ویروسی است، حتما متوجه شدید در عرض چند ماه چگونه این ویروس از شهری به نام ووهان چین تا هزاران کیلومتر آن طرف‌تر یعنی در شهرهای آمریکا را فراگرفت، بازاریابی ویروسی از این هم می‌تواند سریعتر عمل کند چون کافی است یک نفر در کشوری مثل ایران، تبلیغی که شما مبتنی بر بازاریابی ویروسی ساخته‌اید را برای دوستش در کانادا فوردارد کند، یا یک اسکرین شات از آن گرفته و به وسیله واتس آپ، تلگرام، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی برای دیگران ارسال کند.

گرفتن مالیات سابقه بسیار طولانی دارد، از همان زمان که فرد یا افرادی توانستند اقتداری محلی و منطقه‌ای ایجاد کنند تا وقتی که پس از پیمان وستفالی دولت-ملت‌ها رسمیت یافتند، مالیات همواره یکی از منابع درآمد دولت‌ها بوده است. گرچه مالیات همواره بار منفی برای پرداخت کنندگان داشته است اما اگر اصول آن رعایت شود می‌تواند مفید فایده واقع شود. یکی از بهترین شیوه‌های دریافت مالیات، مالیات برارزش افزوده است که از اواخر دهه 80 شمسی در ایران نیز اجرایی شده است، اینکه مالیات بر ارزش افزوده چیست شاید سوال خیلی از افراد ازجمله شما باشد، مثلا مالیات بر ارزش افزوده طلا چیست و آیا تفاوتی با مالیات بر ارزش افزوده رستوران دارد؟ اساسا مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است؟ آیا برای همه مشاغل و کالاها یکسان است یا تفاوت دارد؟ آیا مالیات بر ارزش افزوده سال 99 با سال 97 متفاوت است یا هرساله تغییر می‌کند؟ ما در این مطلب می‌خواهیم به بررسی چیستی مالیات بر ارزش افزوده و مشاغلی که معاف از این قانون هستند بپردازیم.

اگر بگوییم خرده فروشی بیشترین سهم از بازار را به خود اختصاص می‌دهد گزاف نگفته و اغراق نکرده‌ایم. خرده فروشی در واقع هر نوع کسب و کاری است که با مصرف کننده نهایی سروکار دارد. بنابراین ما به فروش هر نوع کالا و خدماتی که به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد نه به کارخانه و عمده‌فروش‌ها و غیره، خرده فروشی می‌گوییم. از این جهت بسیاری از کسب و کارها، خرده فروشی به حساب می‌آیند. خرده فروشی تقریبا قدیمی‌ترین نوع کار به حساب می‌آید چراکه در گذشته بیشتر کارها از تولید به مصرف بوده، بنابراین در دسته خرده فروشی‌ها به حساب می‌آید. اما با گسترش فروش، افزایش جمعیت و تنوع کالاها، خرده فروشی‌ها نیز اهمیت خاص خود را یافته‌اند و مانند گذشته نمی‌توان با دو تا دوتا چهارتای ساده اقدام به حسابرسی کرد. بنابراین بهتر است اگر صاحب یک کسب و کار مرتبط با حوزه خرده فروشی هستید برخی از اصول حسابداری را بدانید تا بهتر بتوانید به مدیریت مغازه و فروشگاه خود بپردازید، ما در این مطلب چند اصل مهم حسابداری برای کسب و کارهای خرده فروشی را بررسی کرده‌ایم که امیدواریم برای شما مفید باشد.